Gandalfs historia
Förord
Det är en lång resa som tagit Gandalf till den plats där man är i dag. Det saknas varken toppar eller dalar under resans gång och på något mirakulöst sätt har bolaget alltid landat på fötterna.
Men vem vet, den förmågan kanske ligger inbyggd i det där trollkarlsnamnet som valdes, även det mot alla odds, när allt började 1984. Förbered dig med en nybryggd kopp kaffe och följ med oss på en spännande resa som sträcker sig över 40 år.
Men vem vet, den förmågan kanske ligger inbyggd i det där trollkarlsnamnet som valdes, även det mot alla odds, när allt började 1984. Förbered dig med en nybryggd kopp kaffe och följ med oss på en spännande resa som sträcker sig över 40 år.
Kapitel 1: Grundandet av Gandalf
Året var 1984. Uno Kraft, en erfaren veteran inom den svenska dataindustrin, stod inför ett avgörande beslut. Efter att ha arbetat på Datasaab och Facit, bestämde han sig för att starta eget. Det var en specialanpassad hårddisk för Ericssons datorer som blev gnistan som tände elden.
Jag bodde utanför Varberg och veckopendlade till Malmö när jag fick tag i en produkt som till slut gjorde att jag startade eget.Grundare
En delad PC-marknad
Vid den tiden var marknaden uppdelad mellan IBM PC och Ericsson PC. En standard-PC hade ingen hårddisk på den tiden, utan man fick sätta in en hårddisk på ett instickskort. Uno fick tag på ett sådant instickskort som tillverkades i USA och anpassade den så att den fungerade i Ericsson PC. Det krävdes en modifikation av ett chip, och Uno fick Ericssons tillåtelse att göra det.
Uno sålde klockkort, hårddiskar och bildskärmar tillsammans med Lennart Gustafsson och Alf Pettersson, som han hade arbetat med tidigare. Senare valde Uno att ta in Lennart och Alf som delägare i företaget.
Namnet Gandalf och de första åren
Namnet Gandalf, inspirerat av Tolkiens värld, var nära att inte bli verklighet. Uno, Lennart och Alf hade nyligen läst Sagan om Ringen och blivit djupt fascinerade av böckerna. När de försökte registrera Gandalf som bolagsnamn, upptäckte de att det redan var upptaget. Men turen var på deras sida. Bolagsverket gjorde en ny kontroll och fann att namnet hade blivit ledigt efter en konkurs, och så föddes Gandalf.
Kapitel 2: Ödet förde David till IT-branschen
David Nicanders resa in i IT-branschen var egentligen en ren slump. Året var 1989, och den då 22-årige Lundasonen såg en platsannons för ett jobb på ett lager.
Första steget in i IT-branschen
Davids första jobb kunde lika gärna ha varit på ett lager för tegelstenar eller militärcyklar, men ödet ville annat. I stället hamnade han på Index Dataprodukter. Ägaren, Jan Nilsson, var en serieentreprenör som redan i unga år hade startat flera företag inom IT, bland annat Hobby Data, Europas första databutik. På Index Dataprodukter var de fem anställda.
David ansvarade för lager, inköp och ordermottagning, och han fick dessutom möjligheten att arbeta både på teknikavdelningen och på ekonomisidan. Tack vare alla dessa roller inom bolaget lärde han sig mycket om branschen och om hur man drev ett företag.
Jag hade turen att hamna på ett bra bolag med bra ägare.VD
Nästa steg i karriären
1994 hittade David ett nytt jobb när han blev rekryterad av Berendsen Data, en leverantör till Index Dataprodukter. Där blev han inköpsansvarig och bara inom några veckor även försäljningschef. Sommaren 1996, 27 år gammal, valde han att säga upp sig från Berendsen Data för att starta sitt eget bolag.
Grundandet av EDN
Genom att sälja personliga tillgångar och få in investeringar från vänner lyckades David samla ihop 100 000 kronor till aktiekapitalet. I augusti 1996 grundade han EDN, en förkortning som står för Eric David Nicander. Det gick bra för det nya bolaget i starten, då man valde att satsa på hårddiskar som var mycket eftertraktade vid den tiden.
Även om affärerna gick bra i början, väntade svårare tider runt hörnet. År 1997 gick EDN:s största kund, Svenska PC-Fabriken, i konkurs, och bara tre veckor senare drabbades EDN av ett rån. Två män, beväpnade med ett basebollträ och en pistol, tvingade till sig nycklarna till kassaskåpet och en bil. Rånarna kom undan med produkter till ett värde mellan 700 000 och 800 000 kronor.
Vi polisanmälde, men utredningen lades ner efter några veckor i brist på bevis.VD
Bättre tider för EDN
Vändningen kom när EDN kunde dra nytta av den stora efterfrågan på hårddiskar. Den svenska reformen med personal-PC orsakade en sällan skådad PC-boom i Sverige, med en stark lokal produktion som under 1998 uppgick till 550 000 enheter. EDN växte snabbt med efterfrågan och fick förtroendet att leverera hårddiskar till flera av de största producenterna.
Gandalf valde en något annorlunda väg och började i stället producera datorer, med en stark tillväxt inom detta segment. Men trots framgångarna väntade mörkare dagar runt hörnet, och både EDN och Gandalf skulle snart möta en betydligt tuffare verklighet.
Kapitel 3: Vägarna möts
Under våren 1999 försvann möjligheten att köpa personal-PC, vilket gjorde att marknaden, och inte minst PC-produktionen, mattades av kraftigt. Detta drabbade både EDN och Gandalf hårt, och de båda bolagen visste att något måste göras åt situationen.
Gandalf kontaktar EDN
Då grundarna av Gandalf inte fick företaget sålt, börsnoterades det i stället. Resan började 1995, men gick inte som planerat och slutade i en katastrof. Det var en väldigt kapitalintensiv verksamhet med låg marginal, och den typen av verksamhet hade svårt att klara sig på börsen.
Frågan om hur de skulle lösa situationen ledde till slut till ett samgående med EDN. Sommaren 1999 tog Gandalf kontakt med EDN för att diskutera ett samarbete, då även EDN behövde hitta en lösning på den allt tuffare situationen.
EDN behövde få in mer processer och rutiner. Det var ett bra sätt att kapitalisera. Vi var tio personer och behövde även bredda vår kanal.VD
Gandalf fusioneras med EDN
I december 1999 köpte Gandalf upp EDN, och det var i den här vevan som Uno lämnade bolaget och David blev den största delägaren samt VD i det börsnoterade företaget.
Kapitel 4: En nystart för Gandalf
Davids resa som VD på Gandalf började på tuffast möjliga sätt, med stora åtgärder på flera områden, bland annat nedskärningar av personal.
Det stora stålbadet
I december 1999 arbetade 95 personer på Gandalf. Ett och ett halvt år senare, i juni 2001, var bara 14 personer kvar. Under den tiden hann bolaget även med att stänga verksamheten i Finland och sälja både den norska och den danska delen av företaget.
Jag fick lära mig att säga upp människor. Ska bolaget överleva måste man ibland skära ner.VD
En avgörande rekrytering
År 2000 gjorde Gandalf en avgörande rekrytering när Bo Lönnqvist tillträdde som inköpschef, en roll han fortfarande har idag och där han spelar en central roll i företagets framgångar. Under åren 2001 och 2002 sjönk Gandalfs omsättning till 200 miljoner kronor, och år 2002 köpte David och Bo, tillsammans med några andra investerare, ut bolaget från börsen.
Tack vare dedikerade anställda och lojala kunder som såg potentialen och drivet i radarparet; David och Bo, lyckades Gandalf inte bara överleva på egna meriter, utan också långsamt och metodiskt bygga upp verksamheten igen.
Ljusare tider för Gandalf
Gandalf har genom åren haft många utmaningar, men också många framgångar. Det var inte förrän år 2007 som Gandalf stod på en stabilare grund. Företaget hade hittat rätt modell i en spännande bransch som växte naturligt i takt med att hem och företag digitaliserades allt mer. Modellen i fråga var att komma närmare kunder och leverantörer genom att erbjuda mervärden i form av tjänster i olika former.
Kapitel 5: Gandalf går på offensiven
Nu när Gandalf har medvind passar företaget på att gå på offensiven med lyckade kundaktiviteter samt förvärvet av en konkurrent.
Accelerationen med direktreklam
DR-partnerprogrammet som lanserades 2005 hade, år 2007, lyckats få momentum bland Gandalfs kunder. Tillsammans med 75 återförsäljare kunde Gandalf nå ut till 1,6 miljoner hushåll och stärka relationen med både återförsäljarna och leverantörerna. Gandalf producerade allt material in-house och tryckte sedan reklambladen. Det enda återförsäljarna behövde göra var att ange vilka postnummer i respektive områden som skulle nås.
Återförsäljarna betalade för distributionen, medan Gandalf stod för produktions- och tryckkostnaderna. En vecka innan kampanjstarten skickade Gandalf ut produkter till butikerna samt skyltmaterial, kepsar, vepor, PR-material och mer därtill. Detta var ett perfekt sätt för Gandalf att komma närmare och hjälpa de små handlarna, samtidigt som det ökade försäljningen.
Jag skulle gissa att det var en del av vårt framgångsrecept. Med vårt DR-partnerprogram tillförde vi värde till våra leverantörer och återförsäljare.VD
Gandalf förvärvar Marinex
Offensiven fortsatte, och några år senare, 2009, gjorde Gandalf ett viktigt förvärv då konkurrenten Marinex togs över. David gläds särskilt åt den affären eftersom det är ett exempel på hur affärer ska göras, där det viktigaste är att både köpare och säljare är nöjda långt efter att bläcket har torkat.
Det var verkligen en win-win. Vi gjorde en bra affär och Peter gjorde en bra affär. Det är kul att kunna konstatera att båda parter blev nöjda.VD
Marinex, som ägdes av Peter Ljung, arbetade primärt med bildskärmar och skrivare, medan Gandalf fram tills dess hade varit mer inriktat på komponenter. En av de stora fördelarna med förvärvet var att Gandalf fick in LG:s bildskärmar, vilket gjorde företaget mer attraktivt för kunderna på ett nytt sätt. Företaget blev mer av en broadliner, med bildskärmar från ett stort märke, vilket resulterade i att omsättningen ökade med nästan 200 miljoner det följande året.
Kapitel 6:
Det dramatiska året
Om resan hittills har gått upp och ner, samlas topparna och dalarna i ett koncentrat under det som troligen är Gandalfs mest dramatiska år.
Gandalf tappar 25 procent av omsättningen
11 juli 2011 gick Gandalfs överlägset största kund, ONOFF i konkurs. ONOFF var en rikstäckande återförsäljare av hemelektronik och vitvaror. Detta var en av de största utmaningarna som Gandalf har stått inför, då 25 procent av bolagets omsättning försvann över en dag. Bolaget gjorde en förlust på 8 miljoner kronor, en tredjedel av det egna kapitalet och en fjärdedel av omsättningen gick förlorad, men trots detta lyckades Gandalf överleva.
En dramatisk räddning
Det var ju det där med det inbyggda trolleriet i företagsnamnet. Räddningen var knappast mindre dramatisk, utan den sköljde bokstavligen in. Under hösten 2011 drabbades hårddiskfabriker i Asien av kraftiga översvämningar, och 60 procent av världens hårddiskproduktion stod under vatten. Över en natt uppstod en global brist, och för Gandalf, som satt på ett välfyllt lager, blev det rena guldgruvan, vilket räddade bolaget från konkurs.
Våra hårddiskar gick från 3 procents marginal till 23 procents marginal och det gjorde att vi ”bara” gick 1,1 miljon back det året.VD
Kapitel 7:
ELKO Groups intåg i Norden
Nästa stora omvälvande steg för Gandalf kom 2017, då verksamheten såldes till lettiska ELKO Group, som fortfarande är ägare idag. Att det skulle bli en affär var dock inte helt självklart.
ELKO Group kontaktar Gandalf
ELKO Group var i kontakt med Gandalf redan under sommaren 2015, men David hade precis köpt ut en av de tidigare delägarna från bolaget och var inte intresserad av att sälja. Det skulle dock visa sig att letterna inte gav upp så lätt. När marknaden blev allt tuffare, med allt tunnare marginaler och leverantörer som började stänga ner mindre distributörer på grund av dålig lönsamhet, insåg ägarna att Gandalf var i skottlinjen.
ELKO Group återkommer
ELKO Groups ägare återkom ett år senare för att på nytt undersöka möjligheterna till ett samgående. Tidpunkten var perfekt för Gandalf med tanke på den allt tuffare situationen, och ägarna insåg att det var dags att börja prata med ägarna av ELKO Group. År 2017 såldes Gandalf till lettiska ELKO Group, och David valde att stanna kvar som VD. Han hade först planerat att stanna i ytterligare två år, men bestämde sig senare för att stanna längre än så.
Ja, det är roligt. Det är en väldigt bra arbetsgivare, och de tycker att vi gör ett bra jobb. Jag har förmånen att ha ett bra gäng runt mig i den nordiska organisationen.VD
En perfekt matchning
ELKO Group ägs av fyra privata entreprenörer med starka värderingar och långsiktiga planer, precis som Gandalf. De har en liknande historia och är medvetna om att marknaden förändras mycket snabbt och ständigt utsätts för nya utmaningar. Under ELKO Groups ägarskap har Gandalf mer än fördubblats i storlek och fortsätter att växa och utvecklas.
Kapitel 8:
Gandalf idag och i framtiden
Idag är David VD för Gandalf som nu heter Gandalf Distribution, och Unos passion för Tolkiens värld lever vidare under ett annat namn. Många förändringar har skett, men visionen är densamma som när Gandalf grundades: ”Att vara en föredragen långsiktig partner på marknaden.”
Uno Krafts fortsatta resa
Hårddiskarna och datorerna har bytts ut mot bildskärmar, en produkt som Uno introducerades för under sin tid på Gandalf. Efter att ha lämnat Gandalf ville han specialisera sig och har nu arbetat med bildskärmar i 24 år på ett nytt bolag vid namn Olorin. Olorin är nämligen Gandalfs ursprungliga namn i Tolkiens verk. På sätt och vis kan man säga att Uno lämnade Gandalf för att skapa en ny version av det.
Gandalf idag
Idag är Gandalf starkare än någonsin. Med verksamhet i Lund, Stockholm och Göteborg, samt ett betydligt bredare sortiment av produkter och tjänster, fortsätter Gandalf att utvecklas för att bättre möta kundernas behov.
Gandalfs produktsortiment har vuxit från enbart PC-komponenter och lagringsprodukter till att även omfatta konsumentelektronik, såsom robotdammsugare, elsparkcyklar, mobiltelefoni, personvårdsprodukter och andra intressanta kategorier. Samtidigt utgör PC-komponenter och lagringsprodukter, såsom hårddiskar, fortfarande en stor och viktig del av Gandalfs verksamhet.
Gandalf säljer idag världsledande varumärken till de största nordiska aktörerna inom IT, hemelektronik och telekom. Detta är till stor del tack vare vårt skickliga team, men också ELKO Group-koncernens stora resurser, som har gett Gandalf den boost som behövs för att utvecklas snabbare än någonsin.
Gandalf i framtiden
I kristallkulan ser vi att Gandalf fortsätter att växa och utvecklas som en pålitlig distributör av innovativa och högkvalitativa IT- och konsumentprodukter för den nordiska marknaden. Med vår djupa förståelse för marknadens krav och konsumenternas föränderliga behov, strävar vi efter att ständigt ligga i framkant av teknologiska framsteg och innovationer.
Vi ser också Gandalf bli mer av en komplett one-stop-shop, där vi erbjuder inte bara produkter, utan också kunskap och skräddarsydda tjänster som stärker både våra kunder och leverantörer. Vår roll är att fungera som en strategisk partner, som inte bara möter dagens behov, utan också hjälper till att navigera framtidens möjligheter och utmaningar.
Det är människorna som gör skillnaden
Om Gandalf ska peka ut ett kännetecknande drag som har funnits med hela tiden, lyfter bolaget fram företagets kultur och sina noga utvalda kollegor. Gandalf har haft en slogan sedan 1999: "Det är människorna som gör skillnaden."
När Gandalf anställer så gör vi det inte enbart utifrån meriter, utan för att det är vettiga personer och så ser vi till att fylla vardagen med värdefulla uppgifter.VD