RMA

Retur- och garantiinformation
Fastställda den 24 februari 2025. Gäller tills vidare.
Garantivillkor
Alla produkter levereras med de garantier som respektive tillverkare erbjuder Gandalf Distribution. Aktuella garantitider finns i vår garantidokumentation (PDF).
Ansökan om RMA (Return Merchandise Authorization)
Innan en vara returneras måste kunden ansöka om ett RMA-nummer via e-post till rma@gandalf.se.
Vid ansökan ska följande information anges per produkt:
Vid ansökan ska följande information anges per produkt:
- Modellnamn
- Serienummer
- Felbeskrivning
- Faktura- eller ordernummer
Bifoga även eran önskade referensnummer för utbytesorder eller eventuell kreditnota.
För RMA-ansökningar som omfattar flera produkter ska vår färdiga Excel-mall användas eller motsvarande information bifogas i ett Excel-dokument.
För RMA-ansökningar som omfattar flera produkter ska vår färdiga Excel-mall användas eller motsvarande information bifogas i ett Excel-dokument.
Frakt och retur
- Kunden står för fraktkostnaden vid retur till Gandalf Distribution.
- RMA-numret måste tydligt anges på paketets utsida eller fraktsedeln.
- Gandalf Distribution bekostar frakten för utbytesprodukter från vårt lager.
Returer som saknar godkänt RMA-nummer eller korrekt uppmärkning debiteras en hanteringsavgift och/eller returneras med fraktkostnad till avsändaren utan åtgärd. Produkter som inte överensstämmer med ansökt RMA-nummer, saknar väsentliga tillbehör eller delar (t.ex. trådlösa enheter utan adaptrar, modulära PSU:er utan kablar) kan debiteras en hanteringsavgift och/eller returneras utan åtgärd.
Produkter som ej är inköpta via Gandalf Distribution
Produkter som inte är köpta via Gandalf Distribution eller har fysiska skador som ej täcks av garanti returneras till kund och debiteras för frakt och hantering.
Felfria produkter
Om en produkt som returnerats som defekt visar sig vara felfri enligt tester hos Gandalf Distribution eller leverantören, returneras produkten till kunden och hanterings- samt fraktkostnad debiteras.
Emballagekrav
Returer ska skickas i originalemballage eller motsvarande skyddande förpackning. Produkter som skadas under transport på grund av bristfälligt emballage returneras utan åtgärd, och hanterings- samt fraktkostnad debiteras.
Giltighetstid för RMA-nummer
Ett RMA-nummer är giltigt i 14 dagar. Därefter förbehåller sig Gandalf Distribution rätten att neka returer och debitera hanterings- samt fraktkostnad.
Returer skickas till:
Gandalf Distribution AB
ATT: RMA [RMA-nummer]
Fraktvägen 7A
435 33 Mölnlycke
ATT: RMA [RMA-nummer]
Fraktvägen 7A
435 33 Mölnlycke
Observera: Samtliga returer ska skickas med godkänt RMA-nummer och med leveransvillkor som säkerställer att paketet levereras direkt till Gandalf Distribution. Paket som anländer till utlämningsställen kommer inte att hämtas ut.
Extern service
Vissa produktgrupper och varumärken hanteras via externa servicepartners eller direkt av leverantören. Se följande PDF-fil för mer information om vilka produkter detta gäller.
Hantering av returnerade produkter
Om en produkt befinns vara defekt enligt Gandalf Distributions bedömning kan någon av följande åtgärder vidtas:
- Reparation
- Utbyte mot en reparerad produkt
- Utbyte mot en ny, likvärdig produkt
- Kreditering
Avgifter
-
Undersökningsavgift500 SEK per produkt plus frakt
-
Ej godkända returer500 SEK plus frakt
-
Hanteringsavgift150 SEK per produkt/ärende
-
Säljretur10% av fakturabeloppet, minst 200 SEK
-
FraktMinst 200 SEK